مسیر سال| «ذائقهشناسی در سرمایهگذاری برای تولید با کمک دیپلماسی فرهنگی صورت میگیرد»
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان درباره رویکرد نمایندگان فرهنگی ایران در خارج کشور در مورد تحقق شعار سال و رونق سرمایه گذاری برای تولید با کمک فعالیت های فرهنگی بین المللی ذائقه شناسی مخاطب را از مهم ترین بخش های این کار دانست.

مهدی سعادت نژاد با بیان اینکه برای جذب سرمایه گذاری برای تولید با کمک فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور، ابتدا باید کار معرفی مبتنی بر مولفه های شناختی انجام دهیم، افزود: آن زمان که از وضعیت موجود و داشته ها، شناخت حاصل شود، می توان برنامه ریزی در سرمایه گذاری را نیز آغاز کرد. برای این مهم، باید ابتدا حضور ما در رویدادهای مختلف فرهنگی که به مناسبت های مختلف در خارج از کشور برگزار می شود در دستور کار نمایندگی های فرهنگی قرار بگیرد تا ابتدا شناخت به دست آید و سپس، افرادی که توانمندی هایی در حوزه تولید دارند در این برنامه ها حضور یابند و در نوع ارائه و شناخت ذائقه مخاطب، تجربه کسب کنند.
وی با تاکید بر اینکه تا ما ذائقه مخاطب را نشناسیم و با مخاطب ارتباط نداشته باشیم، سرمایه گذاری برای تولید محقق نخواهد شد، افزود: علاوه بر ذائقه شناسی و ایجاد ارتباط، شناسایی وضعیت رقبا نیز در میانه فعالیت ها و ارتباطات فرهنگی و توسط دیپلماسی فرهنگی، حاصل و در نهایت، با حضور و شناخت در رویدادهای مختلف بین المللی، زمینه سرمایه گذاری برای تولید و ارائه محصولات تولیدشده به خارج از کشور فراهم می شود.
سعادت نژاد با بیان اینکه رایزن فرهنگی به عنوان متولی دیپلماسی فرهنگی، کار تولی گری می کند نه تصدی گری، ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار است راه های ارتباطی و شناختی را بین تولیدکننده و مصرف کننده، در داخل و خارج از کشور فراهم می کند. در این میان، قرار گرفتن ظرفیت اتاق های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران در کنار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جذب سرمایه ها، بسیار موثر است. همچنین جایگاه کمیسیون های مشترک اقتصادی بین کشورهای مختلف نیز به ما کمک خواهند کرد تا بتوانیم ضمن شناخت از ظرفیت های خودمان و دیگران، سهل تر دست به ذائقه شناسی بزنیم.
رایزن فرهنگی ایران در گرجستان با اشاره به اینکه یکی از رموز موفقیت در صادرات فرهنگی، ذائقه شناسی مردم کشور مقصد است، گفت: با توجه به ظرفیت صنایع فرهنگی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، کار ذائقه شناسی و معرفی این ظرفیت ها را برای ما آسان تر می کند. ضمن اینکه لازم است از تجربه کشورهای موفق در این زمینه هم بهره مند شویم. آنچه مطالعه و تجربه نمونه های موفق به ما نشان داده است، در کنار ذائقه شناسی، حجم بالای عرضه نیز در موفقیت صادرات نقش اساسی دارد. ضمن اینکه این امر، سرمایه گذار برای مشارکت، بیشتر ترغیب می کند.
وی در ادامه پیشنهاد داد که با ایجاد کنسرسیوم هایی متشکل از برندهای مختلف می توان ریسک تولید را پایین بیاورند و با ایجاد انگیزه در سرمایه گذار در این عرصه، می توان جلوی آسیب های احتمالی در امر تولید را گرفت.
سعادت نژاد، شیوه ارسال کالای فرهنگی را یکی از چالش های مهم در حوزه صادرات محصولات فرهنگی عنوان کرد و گفت: هماهنگی و تعامل میان کشور ما و کشور مقصد صدور محصولات فرهنگی سبب می شود که ما در نوع و نحوه ارسال کالا، موفق عمل کنیم.
رایزن فرهنگی ایران در گرجستان همچنین بیان کرد: نکته دیگری که در صادرات محصولات فرهنگی و همچنین ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری اهمیت داردف موضوع ثبات قیمت است. مشکل محصول ایرانی است که ثبات قیمت در این عرصه وجود ندارد. در کنار این موضوع، تامین به موقع کالا هم نکته دیگری است می باید در این مسیر رعایت شود. این موضوعات در تولید محصولات مهم صنایع خلاق و فرهنگی سبب بروز موفقیت خواهد شد.
سعادت نژاد با اشاره به اینکه با دیپلماسی فرهنگی فقط میتوان بر افزایش صادرات محصولات فرهنگی برای کمک به تحقق شعار سال، تمرکز کرد و ادامه داد: ما می توانیم این کار را در قالب رصد، ارتباط و فعالیت های قرارگاهی انجام دهیم. در این مسیر، لازم است بخش تجارت و بازرگانی و قوانین و مقررات و بخش خصوصی نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را همراهی کنند تا یک همکاری مشترک موفق اتفاق بیفتد.